En kokke-konsulent med hang til gode krydderurter

En kokke-konsulent med hang til gode krydderurter

Mød den passionerede konsulent Peter Jespersgaard, der med sin unikke baggrund rådgiver kunderne om frugt og grønt.

De ansatte hos AB Catering er uddannede indenfor behandlingen af og forståelsen for frugt og grønt. En af disse er konsulent Peter Jespersgaard, som rådgiver et bredt udvalg af kunder om bl.a. frisk frugt og grønt. Peter er primært konsulent for restauranter og caféer, hvor hans egen baggrund bliver afgørende, når han skal give kunden den helt rigtige rådgivning. 

”Jeg er selv uddannet kok, så når jeg snakker med de køkkenansvarlige, snakker vi samme sprog. Når de siger, de skal bruge en specialvare, så kender jeg produktet. ” – fortæller Peter, som er ansat i AB Caterings afdeling i Aalborg.

Passioneret og fleksibel tilgang

Peter er selv meget passioneret i køkkenet og laver gerne menuer med flere end 8 retter til sine private gæster. Han har altid interesseret sig for at lave mad, og interessen er kun vokset gennem tiden. Peter synes det er spændende at eksperimentere med nye varer og metoder og indsamler gerne inspiration fra besøgte restauranter i ind- og udland. Ude ved kunderne tales der ikke kun pris, men lige så ofte om, hvad der harmonerer bedst med deres menu. ”Det vigtigste er at kunne skaffe den rigtige vare, og oftest handler det om at være fleksibel. ” – forklarer Peter.

Lytter til kundernes individuelle behov

Det første Peter gør inden et kundebesøg, er at sætte sig ind i, hvem kunden er. Det kan være en helt ny kunde, hvor alt skal kigges igennem fra bunden, eller en eksisterende kunde, som skal have sammensat en ny sæsonmenu. Nogle gange har kunden en helt konkret ide om, hvad de er på udkig efter, og andre gange handler det om at inspirere kunden i forhold til hvad, der er i sæson, og hvad de derfor med fordel kan anvende i deres menu. Hver restaurant gør tingene på deres unikke måde, og her handler det om at have respekt for det og sætte sig ind i hver enkelt restaurants verden.

Sæsonmenuer er særligt en tendens, som Peter ser udbrede sig mere og mere på markedet. Ved at anvende sæsonfriske varer får restauranterne den friske og gode smag direkte ud i deres menu. ”Her i den aktuelle sommersæson er det særligt asparges, der rykker rigtig meget, imens det i vintermånederne skifter til at være rodfrugtsæson. ” – uddyber Peter.

Efterspørgsel efter specialvarer løses

Der er en håndfuld toneangivende kokke og restauranter, som ofte efterspørger specielle varer, hvorefter de efterfølgende bliver udbredt i hele branchen. Krydderurten ramsløg er et eksempel på en vare, som kunderne tidligere selv skulle ud og finde, men der lykkedes det at finde en producent, som kunne levere ramsløg. Rød skovsyre var tidligere en ”sjælden” vare, som i dag sælges som en ”fast” vare, da efterspørgslen er steget. Rød skovsyre leveres nu året rundt. Det samme gælder krydderurten tallerkensmækker – også kendt som almindeligt blomsterkarse, som nu er at finde i sortimentet.

”Hvis der kommer en forespørgsel fx på en grøntvare, der ikke findes på webshoppen, så går vi videre med forespørgslen til avlerne, som oftest vender tilbage med flotte varer, som vi så kan tilbyde til vores kunder. Vi er generelt meget fleksible, når det kommer til at finde de helt rigtigt varer til vores kunder” slutter Peter.

Peter og hans konsulent-kollegaer landet over er klar til at svare på dine spørgsmål omkring frisk frugt og grønt hos AB Catering.

GÅ TILBAGE

Relaterede varer